Zapraszamy nauczycieli Wych. Fiz. do zapoznania się z ideą programu SKAUT.
Jeżeli ktoś z nauczycieli jest wstępnie zainteresowany zostaniem Skautem proszę o przesłanie informacji do Grzegorza Piętaka najpóźniej do jutra tj. 25.09 (środa) do godz. 10.00
Poniżej więcej informacji dot. programu (informacje ze strony małopolskiego szkolnego związku sportowego – mszs.krakow.pl)
Rusza Program „SKAUT”, który został opracowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki i skierowany jest do uczniów klas IV – VIII w całej Polsce. Podstawowym celem jest zebranie wyników testów prób sprawności fizycznej dzieci i młodzieży, poprawa ich kondycji oraz wsparcie młodych sportowców w zakresie ich rozwoju.
Pilotażowy program będzie realizowany od 1.10.2019 r. do 30.11.2019 r w województwach śląskim, podlaskim, małopolskim i świętokrzyskim. Docelowo projekt zakłada zatrudnienie 3 560 skautów, a ich zadaniem będzie m.in. przeprowadzanie testów sprawności fizycznej, obserwowanie zajęć sportowych odbywających się w szkole i poza nią, rekomendowanie uczniów do uczestnictwa w zajęciach w klubach sportowych. Wyniki testów zostaną umieszczone w Narodowej Bazie Talentów.
1. Idea programu
Podstawowym założeniem Programu SKAUT jest identyfikacja i ukierunkowanie na rozwój sportowy dzieci i młodzieży zgodnie z ich potencjałem oraz preferencjami sportowymi.
2. Koncepcja programu
Współczesny styl życia – wydłużenie czasu spędzanego przed ekranami, rosnąca urbanizacja społeczności oraz wzrost automatyzacji wcześniejszych zadań manualnych – przyczyniają się do powszechnego problemu zdrowia publicznego, który należy uznać za priorytet globalny, a negatywne trendy wśród najmłodszych mają bezpośrednie przełożenie na aktywność fizyczną dorosłej populacji.
Wyniki badań jednoznacznie wskazują na pogłębiające się tendencje spadkowe dotyczące sprawności fizycznej dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Wymaga to rozwijania kompleksowych programów powszechnej promocji aktywności fizycznej, obejmujących zorganizowane zajęcia sportowe, promowanie aktywnego transportu i spontanicznej aktywności fizycznej, czy wspomagających proces identyfikacji talentów sportowych.
Do chwili obecnej nie było mechanizmów badających w szkołach efektywność realizacji zajęć obejmujących aktywność fizyczną. W podstawie programowej wychowania fizycznego brak jest jednoznacznego zestawu testów sprawności fizycznej dla poszczególnych etapów edukacyjnych. Z uwagi na to, uzasadnione wydaje się wdrożenie efektywnego mechanizmu badania pomiarów sprawności sformułowanych w podstawie programowej oraz gromadzenia danych w tym zakresie. Brakuje również usystematyzowanych form oraz narzędzi dla nauczycieli wychowania fizycznego, w szczególności posiadających uprawnienia szkoleniowe oraz prowadzących zajęcia sportowe w tych klubach, do prowadzenia naboru do sekcji klubowych.
Jak zostać skautem ?
Skauci są rekrutowani przez jednostki samorządu terytorialnego (gminy). Osoby zainteresowane funkcją skauta powinny skontaktować się z koordynatorem wojewódzkim oraz gminą właściwymi dla obszaru, na którym chcą wykonywać pracę skauta.
Skautami mogą zostać osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje, czyli nauczyciele wychowania fizycznego, trenerzy, instruktorzy.
Skaut zawiera umowę z koordynatorem wojewódzkim, który nadzoruje jego pracę.
Koordynatorem wojewódzkim w Małopolsce jest Małopolski Szkolny Związek Sportowy w Krakowie – Partner.
Informacje o programie dostępne są również na stronie http://www.programskaut.pl./
PRÓBY SPRAWNOŚCIOWE do przeprowadzenia przez SKAUTA w szkołach :
Próba zwisu na drążku – pozwala zmierzyć możliwości siłowo-wytrzymałościowe mięśni kończyn górnych i obręczy barkowej. Mierzy siłę względną. Wynik w tej próbie silnie uzależniony jest od masy ciała badanego.
Próba biegu sprinterskiego na dystansie 50 metrów mierzy zdolności szybkościowe badanych. Czas biegu oddaje zarówno czas reakcji na sygnał startu, przyśpieszanie – zależne w znacznym stopniu od siły kończyn dolnych oraz prędkość poruszania się na dystansie.
Próba biegu wytrzymałościowego na dystansie 600/800/1000 m dostosowanym do płci i wieku badanych, mierzy poziom zdolności wytrzymałościowych. Jest obrazem możliwości wykonywania pracy mięśniowej o przeciętnej intensywności przez długi czas.